Przejdź do treści
Wczytuję...

  • Angry man and Safari

Safari jest najbardziej ikoniczną aplikacją wypuszczoną przez Apple. Choć w wyścigu popularności przeglądarek ustępuje Chrome i Firefoxowi, to wciąż posiada spore oddane grono zwolenników. Przez długi czas była też dostępna dla użytkowników Windowsów. Teraz stała się bardziej elitarna i cieszą się nią głównie posiadacze urządzeń z systemem iOS. Pomimo swojego dopracowania pojawiają się jednak z nią problemy. Jakie?

Nie otwierające się witryny

Problemów z otworzeniem danej strony może być wiele. Na pewno rozwiązywanie większości z nich warto rozpocząć od sprawdzenia swojego połączenia z Internetem. Możliwe, że brak załadowania się danej witryny wcale nie jest winą przeglądarki.

Jeśli jednak od strony dostawcy Internetu wszystko gra, a nasz komputer lub telefon połączony jest z siecią, to możliwe, że problem leży po stronie właściciela witryny. Niektóre domeny tracą po czasie uprawnienia lub wygasają. Czasem są na nich prowadzone prace konserwatorskie lub aktualizacje danych i funkcji. W takim przypadku warto uzbroić się w cierpliwość i raz na jakiś czas odświeżyć stronę.

Co jednak w przypadku, gdy wszędzie witryna działa, ale nie na Safari?

  1. Można skorzystać z najstarszej metody informatycznej – wyłączyć i włączyć jeszcze raz. Możliwe, że wystąpił jakiś problem z funkcjonowaniem przeglądarki i jej ponowne otworzenie powinno go rozwiązać.
  2. Jeśli to nie zdało egzaminu, to warto opróżnić pamięć podręczną w Safari. Zbiera się tam sporo danych, które spowalniają pracę aplikacji. W tym celu należy nacisnąć kombinację klawiszy Control-Alt-E i kliknąć w przycisk Opróżnij. Po wykonaniu tego wciskamy Control-R, aby ponownie wczytać bieżącą stronę.
  3. W przypadku, gdy i to nie pomogło, pozostaje jedynie wyzerować Safari. Należy jednak pamiętać, że ta czynność spowoduje usunięcie historii i zapisanych haseł. Jeśli mimo to chcemy zresetować przeglądarkę, to musimy wejść w menu czynności, a następnie kliknąć opcję Wyzeruj Safari, po czym potwierdzić. Menu czynności znajduje się w prawym górnym rogu okna przeglądarki i oznaczone jest klasycznie ikoną koła zębatego.
  4. W razie, gdy nawet to nie pozwoliło nam włączyć witryny, to warto sprawdzić, czy Safari zaktualizowane jest do swojej najnowszej wersji. W tym przypadku wchodzimy w witrynę przeglądarki. Jeśli istnieje jakaś aktualizacja, to pojawi się stosowny komunikat.
  5. Ostatnią możliwością, jaka pozostaje, jest ta, że dana strona nie jest obsługiwana przez Safari. W takim przypadku jedyną opcją jest skorzystanie z innej przeglądarki.

Przeglądarka działa strasznie wolno

Podobnie, jak w poprzednim wypadku ewentualnych problemów należy najpierw poszukać od strony połączenia z Internetem. Możliwe, że WiFi, które dobrze działa w jednym pokoju, będzie miało kiepski zasięg w innym. Jest to związane z rozchodzeniem się fali z routera. Niektórzy dostawcy Internetu oferują specjalne wzmacniacze sygnału, które się świetnie sprawdzają w domach i mieszkaniach o większym metrażu. Jeśli jednak wszystko z połączeniem jest dobrze, a to przeglądarka przysłowiowo „muli”, to warto przyjrzeć się sprawie.

Co zrobić w takiej sytuacji?

  1. Na początek warto pozbyć się pamięci podręcznej. W dokładnie ten sam sposób, jak zostało to opisane wyżej. Możliwe, że zebranych danych jest tak dużo, że znacznie spowalniają pracę przeglądarki.
  2. W celu uzyskania lepszej szybkości należy też zamknąć zbędne karty. Problem ten dotyczy zwłaszcza iPhone’ów i iPadów, gdzie użytkownikowi łatwo może umknąć, ile kart tak naprawdę ma otwarte. Czasem cały problem z Safari leży tylko po stronie nadmiarowych okien.
  3. Jeśli powyższe metody nie pomogły, a problem występuje na Macu, to można skorzystać z applowskiego narzędzia diagnostycznego iMyMac PowerMyMac – jest ono do pobrania z oficjalnej strony producenta. Następnie wykonujemy skan systemu, który powinien wykazać wszelkie nieprawidłowości: od nadmiarowych danych po niezaktualizowane oprogramowanie. Możemy w aplikacji otworzyć Safari i zobaczyć dane zebrane przez przeglądarkę, a następnie oznaczyć je i usunąć.
  4. W przypadku, gdy nie mamy do czynienia z Macem lub efekt sprzątania jest niezadowalający, to można przyspieszyć proces wyszukiwania poprzez dezaktywację sugestii wyszukiwania. Domyślnie ma ona za zadanie przyśpieszać pracę użytkownika poprzez sugerowanie najczęściej wykorzystywanych haseł. Niestety bardzo często przez swoją awaryjność, zamiast optymalizować pracę, to wpływa na jej niekorzyść. Aby wyłączyć sugestie wyszukiwania, należy wejść w Preferencje Safari, następnie w kartę Wyszukaj po czym odznaczyć pole Dołącz sugestie.

Nic nie działa

Nie da się wykluczyć sytuacji, że powyższe wskazówki nie rozwiążą problemu, lub sama usterka jest bardziej niestandardowa. W takim wypadku ewentualne problemy mogą być bardziej skomplikowane: od błędnej konfiguracji oprogramowania po problemy z kartą sieciową. Dlatego, jeśli przeglądarka wciąż nie działa prawidłowo, to warto udać się do autoryzowanego serwisu.

Grzegorz

Leave a Comment

Kod języka komentarza.